Historia Kina

Historia kina cz. I – Przed braćmi Lumière.    (cz. I)

Za umowną datę początku kina uznaje się 28 grudnia 1895 roku, kiedy to odbył się pierwszy publiczny pokaz wynalazku braci Lumière. W podziemiach paryskiej Grand Café pokazano 10 filmików nakręconych przy pomocy kinematografu.


Il. 1: Plakat promujący pierwszy publiczny pokaz kinematografu braci Lumière w Grand Café 28 grudnia 1895 roku..

Uznawanie tegoż pokazu za początek kina jest sporym uproszczeniem, choć z drugiej strony można zwrócić uwagę na kwestie, które spowodowały taki stan rzeczy. Kiedy bowiem mamy do czynienia z filmem? Dwie podstawowe cechy to ruch i zapis tego ruchu. Nie wystarczą więc pokazy fantasmagorii z wykorzystaniem latarni magicznej, które były popularne już w siedemnastym wieku, bowiem wyświetlane tam obrazy nie zostały utrwalone w sensie wizualnym. Jednakże już pod koniec lat 90’ XIX wieku powstały filmiki istniejące do dnia dzisiejszego. Może je obejrzeć każdy. Dlaczego więc ich powstanie nie jest uznawane za początek filmu? Trafniejsze zapewne byłoby pytanie: dlaczego więc ich powstanie nie jest uznawane za początek kina?
Kinematograf braci Lumière jest w najprostszej linii prototypem współczesnych kamer video a ich pierwszy pokaz filmowy był przełomowy, jeżeli chodzi o popularność ruchomych obrazów wśród ludzi na całym świecie. Po trzech tygodniach pokazów w Grand Café wpływy dzienne ze sprzedaży biletów wzrosły z 35 do 2500 franków.[1] Niewątpliwie pokazy Francuzów przyczyniły się w ogromnej mierze do obecnego wyglądu kin. Jednakże jednocześnie przy okazji tych pierwszych projekcji narodziło się kilka mitów i legend, np.: na temat ludzi uchylających się przed widocznym na ekranie pociągiem wjeżdżającym na stację w La Ciotat. Ale po kolei.
Pokaz braci Lumière jest uznawany za datę przełomową w historii filmu, ponieważ w ogromnym stopniu przyczynił się do spopularyzowania ruchomych obrazów. Kinematograf pozwalał na projekcje, które mogło oglądać wiele osób na raz, co również wydaje się być przełomowe. Wynalazki Thomasa Edisona, czy Émile’a Reynauda ograniczały odbiór jednego filmiku do jednej osoby. Jednakże miano pierwszych filmów – a więc ruchomych obrazów, które zostały zarejestrowane i pozwalały na wielokrotne odtwarzanie -najprawdopodobniej należy przyznać obrazom Louisa Aimé Augustina Le Prince’a.
Le Prince, urodzony w 1841 roku w Metz we Francji, jest uznawany za ojca kinematografii. Jego trzysekundowy filmik Traffic Crossing Leeds Bridge (pol. Ruch uliczny na moście Leeds) z 1888 roku uchodzi za pierwszy obraz w historii kina.


Film1: Traffic Crossing Leeds Bridge.

Oprócz powyższego, w tym samym roku, Le Prince wykonał również trzy inne filmy: Roundhay Garden Scene, Accordion Player i Man Walking Around a Corner. Jak się później okazało jego praca skończyła się jedynie na owych czterech tytułach.   


Film 2: Roundhay Garden Scene.

Film 3: Accordion Player.

Film 4: Man Walking Around a Corner.
  
Co do Man Walking Around a Corner pozostają wątpliwości, czy powstał w roku 1888, czy już w 1887. Ponadto najprawdopodobniej nie można uznawać go za film. Le Prince do jego stworzenia wykorzystał swój wynalazek, 16 soczewkowy aparat zbudowany w 1887 roku. Kwestią sporną jest więc zakwalifikowanie  Man Walking Around a Corner, jako filmu z krwi i kości, biorąc pod uwagę, że został stworzony przy pomocy aparatu, a nie urządzenia rejestrującego ruchome obrazy. Le Prince skonstruował swój jednosoczewkowy kinematograf (ang. one lens cinematograph camera) w 1888 roku. Najprawdopodobniej nakręcił nim swoje trzy filmy.[2]
Le Prince zaginął w tajemniczych okolicznościach w 1890 roku na dworcu kolejowym w Dijon. Jego ciała, ani bagażu nie odnaleziono.




[1] Informacja na podstawie Historii filmu Jerzego Płażewskiego (Warszawa 2008, s. 12).
[2] Zdjęcie maszyny Le Prince’a można zobaczyć na stronie nationalmediamuseum.org.uk – wystarczy wpisać hasło „Le Prince”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz